Tips mot mensvärk - mensvärksguiden Tips mot mensvärk - mensvärksguiden
Laddar Intimvårdsskolan

Intimvårdsskola

Mensvärksguiden

Här reder vi ut de vanligaste frågorna kring mensvärk och delar med oss av tips som kan hjälpa dig när mensvärken slår till.

mensvärk

Varför får man mensvärk?

Du som menstruerande person kan nog känna igen dig i den molande eller krampande smärta som oftast ger sig tillkänna precis innan eller i början av mensen. Om inte – lyllo dig!

Mensvärk uppstår i samband med att livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan. Livmodern är en muskel och kan precis som andra muskler drabbas av träningsvärk när den arbetar.

Ägglossningssmärta

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens. Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls.

 

Tips mot mensvärk

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

  • Yoga
  • Promenad
  • Simning

 

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

 

Drick vatten

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

 

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

 

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

 

Kartlägg din cykel

Att kartlägga din menscykel kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens. Skriv ner små notiser, till exempel när gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens? Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.

Sök hjälp

Om du upplever kraftig menssvärk där värktabletter inte hjälper, så kan du behöva prata med en gynekolog för att få hjälp. Du kan alltid vända dig till 1177 för rådgivning.

Mensen

Mens

Mensvärksguiden

Här reder vi ut de vanligaste frågorna kring mensvärk och delar med oss av tips som kan hjälpa dig när mensvärken slår till.

mensvärk

Varför får man mensvärk?

Du som menstruerande person kan nog känna igen dig i den molande eller krampande smärta som oftast ger sig tillkänna precis innan eller i början av mensen. Om inte – lyllo dig!

Mensvärk uppstår i samband med att livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan. Livmodern är en muskel och kan precis som andra muskler drabbas av träningsvärk när den arbetar.

Ägglossningssmärta

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens. Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls.

 

Tips mot mensvärk

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

  • Yoga
  • Promenad
  • Simning

 

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

 

Drick vatten

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

 

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

 

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

 

Kartlägg din cykel

Att kartlägga din menscykel kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens. Skriv ner små notiser, till exempel när gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens? Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.

Sök hjälp

Om du upplever kraftig menssvärk där värktabletter inte hjälper, så kan du behöva prata med en gynekolog för att få hjälp. Du kan alltid vända dig till 1177 för rådgivning.

Underlivet

Mensvärksguiden

Här reder vi ut de vanligaste frågorna kring mensvärk och delar med oss av tips som kan hjälpa dig när mensvärken slår till.

mensvärk

Varför får man mensvärk?

Du som menstruerande person kan nog känna igen dig i den molande eller krampande smärta som oftast ger sig tillkänna precis innan eller i början av mensen. Om inte – lyllo dig!

Mensvärk uppstår i samband med att livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan. Livmodern är en muskel och kan precis som andra muskler drabbas av träningsvärk när den arbetar.

Ägglossningssmärta

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens. Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls.

 

Tips mot mensvärk

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

  • Yoga
  • Promenad
  • Simning

 

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

 

Drick vatten

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

 

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

 

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

 

Kartlägg din cykel

Att kartlägga din menscykel kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens. Skriv ner små notiser, till exempel när gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens? Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.

Sök hjälp

Om du upplever kraftig menssvärk där värktabletter inte hjälper, så kan du behöva prata med en gynekolog för att få hjälp. Du kan alltid vända dig till 1177 för rådgivning.

Klimakteriet

Klimakteriet

Mensvärksguiden

Här reder vi ut de vanligaste frågorna kring mensvärk och delar med oss av tips som kan hjälpa dig när mensvärken slår till.

mensvärk

Varför får man mensvärk?

Du som menstruerande person kan nog känna igen dig i den molande eller krampande smärta som oftast ger sig tillkänna precis innan eller i början av mensen. Om inte – lyllo dig!

Mensvärk uppstår i samband med att livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan. Livmodern är en muskel och kan precis som andra muskler drabbas av träningsvärk när den arbetar.

Ägglossningssmärta

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens. Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls.

 

Tips mot mensvärk

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

  • Yoga
  • Promenad
  • Simning

 

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

 

Drick vatten

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

 

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

 

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

 

Kartlägg din cykel

Att kartlägga din menscykel kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens. Skriv ner små notiser, till exempel när gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens? Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.

Sök hjälp

Om du upplever kraftig menssvärk där värktabletter inte hjälper, så kan du behöva prata med en gynekolog för att få hjälp. Du kan alltid vända dig till 1177 för rådgivning.

Obalans & Obehag

svamp i underlivet

Mensvärksguiden

Här reder vi ut de vanligaste frågorna kring mensvärk och delar med oss av tips som kan hjälpa dig när mensvärken slår till.

mensvärk

Varför får man mensvärk?

Du som menstruerande person kan nog känna igen dig i den molande eller krampande smärta som oftast ger sig tillkänna precis innan eller i början av mensen. Om inte – lyllo dig!

Mensvärk uppstår i samband med att livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan. Livmodern är en muskel och kan precis som andra muskler drabbas av träningsvärk när den arbetar.

Ägglossningssmärta

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens. Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls.

 

Tips mot mensvärk

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

  • Yoga
  • Promenad
  • Simning

 

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

 

Drick vatten

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

 

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

 

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

 

Kartlägg din cykel

Att kartlägga din menscykel kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens. Skriv ner små notiser, till exempel när gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens? Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.

Sök hjälp

Om du upplever kraftig menssvärk där värktabletter inte hjälper, så kan du behöva prata med en gynekolog för att få hjälp. Du kan alltid vända dig till 1177 för rådgivning.

Referenser

Mensvärksguiden

Här reder vi ut de vanligaste frågorna kring mensvärk och delar med oss av tips som kan hjälpa dig när mensvärken slår till.

mensvärk

Varför får man mensvärk?

Du som menstruerande person kan nog känna igen dig i den molande eller krampande smärta som oftast ger sig tillkänna precis innan eller i början av mensen. Om inte – lyllo dig!

Mensvärk uppstår i samband med att livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan. Livmodern är en muskel och kan precis som andra muskler drabbas av träningsvärk när den arbetar.

Ägglossningssmärta

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens. Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls.

 

Tips mot mensvärk

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

  • Yoga
  • Promenad
  • Simning

 

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

 

Drick vatten

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

 

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

 

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

 

Kartlägg din cykel

Att kartlägga din menscykel kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens. Skriv ner små notiser, till exempel när gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens? Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.

Sök hjälp

Om du upplever kraftig menssvärk där värktabletter inte hjälper, så kan du behöva prata med en gynekolog för att få hjälp. Du kan alltid vända dig till 1177 för rådgivning.