vd har ordet
Under första halvåret 2024 förbättras rörelseresultatet med drygt 73 procent och bruttomarginalen med 1 procentenhet. Sverige visar på en tillväxt om 55 procent för perioden vilket är ett kvitto på att vi ytterligare stärkt vår ställning på vår egen strategiskt viktiga hemmamarknad.
Försäljningstillväxten om 55 procent i Sverige är drivet av utökad distribution och marknadsinvesteringar vi genomfört tillsammans med våra återförsäljare.
Vi har stärkt vår närvaro i butik och online samt ökat kännedomen om Ellens högkvalitativa produktportfölj till marknaden i stort.
Under första halvåret 2024 levererar Ellen ett förbättrat rörelseresultat om drygt 73 procent samt en förbättrad bruttomarginal om 1 procentenhet. Den totala försäljningen landar knappt 2 procent lägre.
Detta drivs uteslutande av lägre försäljning till vår distributör Biocodex som ansvarar för försäljning och distribution i Frankrike och Belgien.
Vi möter en försäljningstillväxt om drygt 22 procent för helåret 2023 då Biocodex köpte in stora volymer för att säkerställa varutillförsel inför en förpackningsförändring. Här ser vi en minskad försäljning om knappt 33 procent, -2 120 000 SEK för perioden, som en effekt av minskat behov av varupåfyllnad kopplat till bunkring innan. Utöver detta har Biocodex implementerat nya rutiner gällande sina inköp för att minska sina totala lagernivåer under innevarande verksamhetsår.
Tillväxten på de övriga marknaderna täcker näst intill helheten av den minskade försäljningen vi ser för perioden via Biocodex. Utöver den fina tillväxten i Sverige ser vi en positiv tillväxt via Ellens övriga distributörer om drygt 61 procent.
FOKUS FRAMÅT
I april centraliserade vi vår lager- och logistiklösning och stängde ner vår hub i Tyskland. Det innebär en mer kostnadseffektiv och hållbar lösning framåt.
Med ett ökat fokus runt kvinnohälsa rent generellt och en global marknadstillväxt för intimvårdsprodukter ser vi en potential att ytterligare utveckla Ellens helhetsaffär.
Enligt Future Market Insights Inc. beräknas marknaden för intimvårdsprodukter vara värd 43 miljarder USD år 2033. (Källa: https://www.futuremarketinsights.com/reports/women-intimate-care-market ).
Ett prioriterat område för Ellen är att utöka distributionen både på befintliga marknader som nya potentiella och relevanta.
Vi har pågående samtal med våra private label partners, Biocodex och Tosama om etablering på nya marknader.
Hållbarhetsarbetet är fortsatt en central del i Ellens verksamhet. Vi är stolta och glada för att det uppmärksammas av våra samarbetspartners på olika plan, till exempel av Apotek Hjärtat som nominerade Ellen som en av deras tre bästa hållbarhetsleverantörer vid sin senaste leverantörsträff.
Under juli månad drabbades vårt centrallager av en översvämning som påverkat vår lagersituation och försäljning negativt. Jag vill tacka vårt team och Ellens producenter som lagt ner kraft och tid för att minimera skadan.
Den strategiska översyn styrelsen inlett fortgår. Olika alternativa vägar utvärderas med syfte att maximera aktieägarnas värde.
Jag ser med tillförsikt fram emot en fortsatt spännande resa för Ellen. Jag vill rikta en eloge till ett engagerat och dedikerat team för det arbete som utförs varje dag. Med en tydlig målsättning att tillsammans leverera lönsam tillväxt.
Passar på att tacka alla aktieägare för ert förtroende och engagemang.
Charlotta Nilsson
verkställande direktör
Ellen AB